top of page

Τι κάνει μία επιχείρηση πετυχημένη;




Έχεις προβληματιστεί ποτέ για το τι χαρακτηρίζει μία επιχείρηση μεγάλη ή μικρή; Κατά κύριο λόγο μια επιχείρηση χαρακτηρίζεται ως μεγάλη ή μεσαία, ή μικρή από τα οικονομικά της μεγέθη και από τις "διαστάσεις" που έχει, π.χ. πλήθος εργαζομένων, μέγεθος επενδύσεων κ.α. Το βάσικο ερώτημα είναι: τι κάνει μία επιχείρηση πετυχημένη; Παρακάτω ακολουθεί μία διαδρομή σκέψης γύρω από αυτό το θέμα, το οποίο με έχει απασχολήσει για περισσότερο από 15 χρόνια. Οι περισσότεροι από εμάς ανατραφήκαμε ως καταναλωτές. Αυτό άρχισε όταν είμασταν μικροί, οπότε και μάθαμε να γράφουμε λίστες για δώρα, τα οποία επιθυμούσαμε να μας φέρει ο Άη Βασίλης τα Χριστούγεννα. Όλοι έχουμε μια ισχυρή επιθυμία για νέα προϊόντα και να έχουμε πρόσβαση στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας πρώτοι. Θα μπορούσαμε να "μας" ονομάσουμε, ως την ομάδα των καταναλωτών. Αλλά υπάρχει και μια ακόμη ομάδα, η ομάδα των παραγωγών, εκείνων που δημιουργούν και προμηθεύουν την αγορά με τα αγαθά τα οποία οι άνθρωποι γύρω μας καταναλώνουν. Είναι πολύ απλό. Όσο ένας επιχειρηματίας είναι στην ομάδα των καταναλωτών, θα διοικεί την εταιρία του, μικρή ή μεγάλη, προς λάθος κατεύθυνση. Το ξέρω ότι δεν είναι ευδιάκριτο, αλλά το αν σκεφτείς σε βάθος, θα καταλάβεις ότι έχει διαφορά κα μάλιστα σημαντική. Για να φθάσει κάποιος στην επιτυχία (όπως την ορίζει ο καθένας στο μυαλό του) χρειάζεται να αλλάξει ομάδα. Θέλουμε να είμαστε μέλος της ομάδας των παραγωγών. Η συμμετοχή μας στην ομάδα των παραγωγών, αυτών δηλαδή οι οποιοί προσφέρουν κάτι προς το κόσμο, θα μας απαλλάξει από το να σκεφτόμαστε σαν καταναλωτές. Εάν είσαι μέλος της παραγωγικής ομάδας, καλό θα είναι να αρχίσεις να σκέφτεσαι σαν παραγωγός και όχι σαν καταναλωτής. Ατενίζοντας τον κόσμο μέσα από το φακό του παραγωγού, θα σε διευκολύνει να οργανώσεις μια επιχείρηση, καθώς επίσης θα σου δώσει τις πολύτιμες γνώσεις και στρατηγικές ενός παραγωγού. Κάνε αυτό που αγαπάς. Όλοι μας έχουμε ακούσει αυτή τη συμβουλή. Δυστυχώς, δεν είναι η καλύτερη συμβουλή που μπορείς να ακολουθήσεις, με την έννοια ότι δεν είναι πλήρης. Γιατί; Η οικοδόμηση μιας επιχείρησης δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο το πάθος σου. Δεν φτάνει να ευχαριστεί εσένα μόνο!Πρέπει να δημιουργήσεις μια υπηρεσία ή ένα προϊόν που να ικανοποιεί μια ανάγκη των πελατών σου.Εκείνοι δεν νοιάζονται για το πάθος σου, εκτός αν συμπτωματικά μοιράζεστε το ίδιο πάθος. Δυστυχώς ή ευτυχώς, εμείς οι άνθρωποι έχουμε περισσότερο κίνητρα να υπηρετούμε τα συμφέροντά μας, παρά να κάνουμε ευτυχείς τους άλλους ανθρώπους. Αλλά, αν θέλετε οι άλλοι άνθρωποι να πληρώνουν, θα πρέπει να δώσετε στους πελάτες σας κάτι που χρειάζονται ή επιθυμούν. Εάν επιμένεις ότι, το «να κάνεις ό,τι αγαπάς» είναι η συμβουλή που θα ήθελες να ακολουθήσεις, τότε φρόντισε να είσαι ένας από τους καλύτερους στον τομέα σου. Είναι πολύ καλύτερο να βρείς ένα σημείο στην αγορά, όπου ο ανταγωνισμός να είναι κατά το δυνατόν μικρότερος. Κι εκεί θα χρειαστεί να το παλέψεις, αλλά η επιτυχία σου θα είναι πιθανότητα πιο ορατή και ίσως τελικά αναπόφευκτη. Οι έξυπνοι άνθρωποι παίζουν εκεί που έχουν περισσότερες πιθανότητες να νικήσουν. Βήμα 1. Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι, το να είσαι πετυχημένος είναι θέμα τύχης ή μοίρας. Εάν πιστεύεις κι εσύ σε αυτό, μειώνεις τις πιθανότητές σου να γίνεις πετυχημένος. Είσαι υπεύθυνος για τη διαμόρφωση του μέλλοντός σου. Και είσαι ο μόνος που θα πρέπει να χαρτογραφήσει το υπόλοιπο της ζωής σου. Οφείλεις να σχεδιάσεις το μέλλον σου με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τις προκλήσεις της ζωής. Βήμα 2. Γιατί οι άνθρωποι πληρώνουν περισσότερα χρήματα για ένα iPhone από ότι για ένα σύνηθες smartphone; Γιατί οι κυρίες αγαπούν τις τσάντες Λουί Βιτόν, παρόλο που οι τσάντες αυτές μοιάζουν τόσο βαρετές πλέον; Μια άλλη ενδιαφέρουσα ερώτηση είναι να αναρωτηθείτε, ποιες είναι οι εταιρείες οι οποίες πωλούν πραγματικά. Συχνά δεν είναι το ίδιο το προϊόν, αλλά είναι ένα αίσθημα ή ο τρόπος ζωής τον οποίο το προϊόν αντικατοπτρίζει. Η Λουί Βιτόν δεν πουλάει απλώς τσάντες, αυτό το οποίο κάνει είναι ότι δίνει στους ανθρώπους την αίσθηση ότι ανήκουν στους πλούσιους. Φορώντας μια τέτοια τσάντα, μια γυναίκα δείχνει ότι έχει αρκετά χρήματα ώστε να την αγοράσει. Η σκέψη για ερωτήσεις σαν και τις παραπάνω, είναι το όχημα που θα σε μεταφέρει στην άλλη πλευρά, εκείνη του «παραγωγού». Δοκίμασε να κάνεις τέτοιου είδους σκέψεις. Βήμα 3. Η επιμονή αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αρετές για την οικοδόμηση μιας επιτυχημένης επιχείρησης. Αν έχεις πάθος και αγάπη για κάτι, θα είναι πολύ πιο εύκολο για εσένα να το ακολουθήσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επομένως, δεν θα πρέπει να αγνοήσεις το πάθος σου εξ ολοκλήρου, απλά να μην βασίζεσαι μόνο σε αυτό για να σε οδηγήσει στην επιτυχία. Εκείνο που χρειάζεται επιπλέον είναι να χρησιμοποιήσεις το ίδιο πάθος για να δώσεις στους πελάτες σου αυτό που θέλουν! Βήμα 4. Βρες μια θέση στην αγοράς, ιδανικά σε έναν κλάδο χωρίς πολύ ανταγωνισμό. Δημιούργησε και επεξεργάσου προσεχτικά ένα σχέδιο δράσης και να είσαι έτοιμος να το επανεξετάζεις και να το διορθώνεις τακτικά. Επένδυσε μερικά χρόνια προσπαθειών για να οικοδομήσεις μια διαδικασία που παράγει εισόδημα. Βήμα 5. Σπάσε την συνήθεια της κατανάλωσης, αλλάξε πλευρά και δες την αγορά ως παραγωγός δηλαδή εκείνος που δημιουργεί τα αγαθά που οι άλλοι πληρώνουν. Άλλαξε νοοτροπία. Αντί να σκεφτόμαστε με ποιο τρόπο θα καταναλώσουμε, να σκεφτόμαστε με ποιον τρόπο θα παράγουμε αξία! Θέσε ένα σχέδιο σε εφαρμογή. Απόφυγε την άμεση ικανοποίηση (instant gratification). Μη συγχέεις τα χρήματα και τον πλούτο με την επιτυχία. Δημιούργησε ένα σύστημα που να λειτουργεί και χωρίς εσένα. Μην πουλάς μόνο το χρόνο σου. Διαχώρισε το εισόδημά σου από το χρόνο σου. Εξοικονόμησε χρόνο. Κάτσε και αναρωτήσου, τι είναι αυτό το οποίο έχεις και μπορείς να το προσφέρεις στον κόσμο γύρω σου. Εάν έχεις πάθος με αυτό που έχεις επιλέξει να κάνεις, οι μελλοντικοί πελάτες σου θα το αισθανθούν, θα πιστέψουν σε εσένα και οι ενέργειές σου θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον κόσμο. Δίνε αξία στους ανθρώπους και ταυτόχρονα χρέωνε τις υπηρεσίες σου προς εκείνους, γνωρίζοντας ότι οι υπηρεσίες δημιουργούν αξία σε εκείνους. Η ευημερία είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνια επίμονης δουλειάς, καθώς επίσης και προσεκτικό σχεδιασμό, αναπροσαρμογή του όπου και όταν απαιτείται, αλλά και δίχως να παρεκκλίνουμε από τον αρχικό στόχο.

25 views

Comments


bottom of page