top of page

10 συμβουλές για να προετοιμαστείς για τους επόμενους δύσκολους μήνες


Έχεις επιχείρηση;

10 χρόνια οικονομική κρίση, capital controls, αβεβαιότητα και τεράστια φορολογία.

Μετά ο κορωνοϊός, φέτος ο πόλεμος και εσύ μου μιλάς για νέες προκλήσεις και δύσκολους μήνες;

Θα ήθελα πολύ να ήταν διαφορετικά τα πράγματα όμως όλοι γνωρίζουμε ότι οι επόμενοι μήνες, για την ακρίβεια οι επόμενοι 24 μήνες, δεν θα είναι καθόλου εύκολοι.

"Εντάξει, λοιπόν, ΑΝ έρθει και η όποια δυσκολία ΘΑ την παλέψουμε." (Μάλλον κάτι τέτοιο θα σκέφτεσαι.) Αν σκέφτεσαι με αυτόν τον τρόπο τότε θα με άκουγες να σου λέω ότι: "Με το ΑΝ και με το ΘΑ δεν έγινε απολύτως τίποτα, ποτέ.!"

Αυτή τη στιγμή κάθε επιχείρηση - ακόμα και αυτή που έχει θετικά αποτελέσματα - θα χρειαστεί:

Αναδιοργάνωση, Επανασχεδιασμό, Δέσμευση και Προσήλωση. και θα μου έλεγες: – «Πάλι; Ειλικρινά έχω κουραστεί…»

Σε καταλαβαίνω, αλλά αυτό το συναίσθημα ας το αφήσουμε στην άκρη καλύτερα προς το παρόν.

Δέκα συμβουλές για να προετοιμαστείς καλύτερα.

Η Ευρώπη έχει κάνει λάθος ενεργειακό σχεδιασμό και έχουμε μπροστά μας 2 ίσως και 3 δύσκολα χρόνια. (δεν το λέω εγώ, αλλά ειδικοί αναλυτές επί του ενεργειακού θέματος)

Έρχεται ο χειμώνας μαζί με ένα συνδυασμός προβλημάτων…

Οι τεράστιες τιμές ενέργειας, πετρελαίου, φυσικού αερίου, ηλεκτρικού ρεύματος

Το ενδεχόμενο διακοπών ρεύματος / ελλείψεων ή πανάκριβων πρώτων υλών

Μία οικονομική και επενδυτική κρίση που μπορεί να είναι η μεγαλύτερη της γενιάς μας

Απλησίαστα επιτόκια δανεισμού και έλλειψη ρευστότητας στην αγορά

Απροθυμία πολλών ανθρώπων να εργαστούν

Ραγδαία επιδείνωση της αγοραστικής δύναμης των πελατών μας


Για αυτό και σου έχω ετοιμάσει δέκα συμβουλές, άλλες μπορεί να σε αφορούν και άλλες όχι. Όμως θα σου πρότεινα να τις σκεφτείς όλες πριν τις απορρίψεις.

Οι παρακάτω συμβουλές προέρχονται από τις εμπειρίες εκατοντάδων πελατών μας, από το επιχειρείν στην πράξη, από ανθρώπους που τα κατάφεραν καλά στην προηγούμενη κρίση:

1. Ξέρεις τον κανόνα 20/80;

Είναι «το θεώρημα του Pareto» και υποστηρίζει σε γενικές γραμμές πως το 80% των εσόδων μιας επιχείρησης προκύπτει από το 20% των πελατών της (ή το 20% των προϊόντων που έχουμε στο στοκ μας) κλπ.

Τα ποσοστά δεν είναι απόλυτα, όμως σε γενικές γραμμές ισχύουν στις περισσότερες των επιχειρήσεων.

Αν μιλήσεις με έναν ιδιοκτήτη καταστήματος, θα σου πει ότι λίγα προϊόντα του έχουν μεγάλες πωλήσεις και πολλά άλλα «μαζεύουν σκόνη».

Αν μιλήσεις με κάποιον που πουλάει υπηρεσίες, θα σου επιβεβαιώσει πως λίγοι πελάτες του φέρνουν το μεγαλύτερο τμήμα των κερδών του, ενώ κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τη βιοτεχνία ή βιομηχανία.

Αν δεν έχεις μελετήσει καλά τη δουλειά σου, είναι η κατάλληλη ώρα να το κάνεις.

Προσπάθησε να καταλάβεις:

Από που έχεις τα περισσότερα έσοδα και κέρδη (δεν είναι δεδομένο πως τα περισσότερα έσοδα σημαίνουν και κέρδη, μπορεί άλλος πελάτης να έχει μεγαλύτερο τζίρο και άλλος να είναι πιο μικρός αλλά να κερδίζεις από αυτόν περισσότερα χρήματα, όλοι χρειάζονται).

Ποιοι πελάτες είναι οι πιο σημαντικοί και σε κρατούν όρθιο

Ποιο τμήμα της αποθήκης σου «έχει γρήγορο γύρισμα» και ποιο «απλά στέκεται»

Το στοκ που δεν «γυρνάει» ίσως θα πρέπει να ρευστοποιηθεί σε χαμηλότερη τιμή και να μικρύνει, έτσι ώστε να έχεις χρήματα για το στοκ που «γυρνάει» και σου αποφέρει τα περισσότερα κέρδη.

Αν στο άμεσο μέλλον κληθείς να διαλέξεις σε ποιον πελάτη θα πουλήσεις και σε ποιον θα πεις «δεν έχω», θα πρέπει να έχεις αποφασίσει σε ποιον θα το κάνεις.

Αν έχεις καταλάβει από που κερδίζεις τα περισσότερα στη δουλειά σου, θα πρέπει εκεί να ρίξεις το βάρος σου, αυτά να αναδείξεις στη βιτρίνα / την επικοινωνία με τους πελάτες σου.


2. Πελάτης που δεν πληρώνει = πελάτης που θα σε πάρει μαζί του στον οικονομικό πνιγμό

Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης πολύς είναι ο κόσμος που έχει «δεθεί» με πελάτες που έχουν οικονομικά προβλήματα, με μακροχρόνιες επιταγές, με μία σειρά από «ανθυγιεινές» πρακτικές, που τον κάνουν να ακροβατεί στην κόψη του (επιχειρηματικού) ξυραφιού.

Αν είσαι και εσύ ένας από αυτούς που κινούνται έτσι, θα σου πρότεινα ευγενικά να ψάξεις τρόπους για να μικρύνεις το άνοιγμά σου στην αγορά, να μειώσεις την «έκθεσή σου» σε τέτοιους πελάτες και να εκτιμήσεις αυτούς που ζητούν χαμηλότερη τιμή αλλά πληρώνουν και πιο καλά.

Αν έρθει η κρίση που αναμένουμε και αρχίσουν οι πελάτες σου «να σκάνε», θα σε πάρουν μαζί τους στο σπιράλ της καταστροφής. Προσπάθησε, όσο μπορείς, να βγάλεις από τον λαιμό σου αυτή τη «θηλειά»…

3. Είσαι σίγουρος για τους προμηθευτές σου;

Ναι! Εν έτει 2022, με όλα αυτά που μας έχουν συμβεί, συναντώ ακόμη 7/10 ανθρώπους που μου ζητούν να τους συμβουλεύσω και όταν αναλύουμε τους προμηθευτές τους, διαπιστώνουμε μαζί ότι έχουν σταματήσει να ψάχνουν εναλλακτικές στην αγορά!

Ο Χ προμηθευτής «είναι καλός γιατί δουλεύει με πίστωση» ( = αγοράζεις με 10-20% πιο ακριβά και δουλεύεις χωρίς κέρδος)

Ο Ψ προμηθευτής «είναι φίλος» (και συχνά δεν έχει ανανεώσει τη γκάμα των προϊόντων του, περιορίζοντας τις πωλήσεις σου και κάνοντάς σε να μείνεις πίσω από τον ανταγωνισμό)

Ο Ζ προμηθευτής έχει μέτρια ποιότητα «αλλά είναι καλός μωρέ, εντάξει τώρα» ( = χάνεις πελάτες λόγω κακής ποιότητας)

Ο Λ προμηθευτής δεν δείχνει ικανός να έχει στοκ και να σε στηρίξει σε μία έλλειψη εμπορευμάτων ( = μπορεί ξαφνικά να βρεθείς χωρίς δουλειά…)

Ρίξε μία ματιά στο θέμα και πιάστο από την αρχή.

Κράτα αυτούς που σου δίνουν την καλύτερη ποιότητα με την τιμή που σου επιτρέπει να κερδίσεις και εσύ, πίεσε τον εαυτό σου να πληρώσει μετρητά για να πάρει καλύτερες τιμές, διασφάλισε ότι ο προμηθευτής σου θα σε στηρίξει την περίοδο που έρχεται.

Μην το αφήσεις το θέμα αυτό στον αέρα, από αυτό εξαρτάται η επιβίωσή της επιχείρησης σου.

Ένας συνεργάτης μου λέει ότι «στην αγορά φαίνεται ο επιχειρηματίας, στην πώληση φαίνεται ο πωλητής».

4. Φρόντισε να βρεις λύσεις για να μη σου χαλάσουν τα μηχανήματά σου σε περίπτωση διακοπών ρεύματος / βλαβών δικτύου

Εκτός από λύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας, κάτι που πλέον σου λένε όλοι (και έχουν δίκιο), εγώ θα σου πω σήμερα να ετοιμαστείς για διακοπές ρεύματος!

Αν έχεις μηχανήματα που είναι ευαίσθητα σε μία ενδεχόμενη απροειδοποίητη διακοπή, μίλα με τεχνικούς και ψάξε για λύσεις που θα σου επιτρέψουν να τα προστατεύσεις από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Γεννήτρια; Μπαταρίες; Κάτι άλλο;

Μην το αμελείς… ένα μηχάνημα που θα «καεί» δεν έχει μόνο το κόστος επισκευής και ανταλλακτικών (που λογικά θα είναι πανάκριβα πλέον), αλλά και το κόστος χρημάτων που χάνεις λόγω μη παραγωγής. Προστάτεψε τον εξοπλισμό σου και μη σκέφτεσαι «αυτό δεν θα συμβεί σε εμένα».

(Μήπως να ασφαλίσουμε και κάτι, αν ασφαλίζεται;)

5. Ξανασκέψου τα πάντα για τους συνεργάτες / υπαλλήλους σου

Για μένα είναι η ώρα να σκεφτείς από την αρχή τα πάντα στη δουλειά σου:

Τις διαδικασίες που έχεις για να λειτουργείς (έχεις; Αν όχι, μήπως να αποκτήσεις;)

Χρειάζεσαι όλους τους συνεργάτες σου; Μήπως να διώξεις κάποιον μη παραγωγικό και να αυξήσεις τους μισθούς στους υπόλοιπους;

Δεν σου λέω πως υπάρχει κατ’ ανάγκη πρόβλημα ή εύκολη λύση στο θέμα αυτό. Σου προτείνω να το σκεφτείς αναλυτικά και προσεκτικά, γιατί παρατηρώ πολλούς ανθρώπους που απλά «πάνε με την πεπατημένη» και δεν αντιλαμβάνονται πως ενδεχομένως ίσως και να τους κάνει κακό κάποιο άτομο.

6. Χαλάρωσε με τα δάνεια

Δάνειο είναι και το «σπάσιμο επιταγών», δάνειο είναι και το κανονικό, δάνειο είναι και η πίστωση από τους προμηθευτές.

Από εδώ και πέρα έχει μεγάλη σημασία να προσέξεις πολύ την έκθεσή σου στον δανεισμό. Τα επιτόκια θα ανέβουν «στον Θεό», οι δυσκολίες θα πολλαπλασιαστούν και μπορεί η επιχείρησή σου να καταλήξει να είναι «ζόμπι».

Θυμήσου, σε παρακαλώ, πως δανειζόμαστε με μεγάλα επιτόκια μόνο αν έχουμε τι να τα κάνουμε αυτά τα ακριβά λεφτά και μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα. Πχ δανειζόμαστε με 10%, γιατί έχουμε μία δουλειά που με τα μετρητά στα χέρια θα κάνουμε 5 – 6 «γυρίσματα» τον χρόνο και θα κερδίσουμε (κερδίσουμε = καθαρά, μετά φόρων) 20 – 25% ετησίως.

Αν δανείζεσαι «απλά για να συνεχίσεις να δίνεις το παρών στην αγορά», μάλλον τα επόμενα δύο χρόνια θα έχεις σημαντικό πρόβλημα.

7. Έχεις ελέγξει ότι η παρουσία σου στο ίντερνετ είναι η πρέπουσα; Πώς είναι η σχέση σου με τους πελάτες σου;

Επικοινωνείς σωστά με τους πελάτες σου;

Και όταν είναι μέσα στο μαγαζί σου, αλλά και όταν δεν είναι. Τους «εξηγείς» το value proposition που έχεις (τι πρεσβεύεις, σε τι είσαι καλός), ή απλά έχεις στήσει τα προϊόντα στα ράφια και περιμένεις;

Έχεις ρωτήσει τους πελάτες τι άλλο θα ήθελαν από εσένα, ή τη γνώμη τους για εσένα γενικά;

Πώς προβάλλεις την επιχείρησή σου; Μόνο «από στόμα σε στόμα»; Έχεις σωστή παρουσία στο internet; Έχεις καλή παρουσία στα social media; Έχεις μάθει ότι με π.χ. 300€ μπορείς να κάνεις καμπάνια και να φτάσεις σε πολλές χιλιάδες υποψήφιους καταναλωτές;

Ναι, θα πρέπει να συνεργαστείς με κάποιον ειδικό. Από την άλλη, δεν νομίζω πως στην περίοδο που έρχεται μπορείς να σταθείς χωρίς σωστή επαφή και στενότερη σχέση με τους πελάτες σου.

Εσύ ξέρεις καλύτερα τον κλάδο της δουλειάς σου.

Μελέτησε τι μπορείς να κάνεις και πάρε πρωτοβουλίες.

8. Δεν είναι η ώρα να κόψεις το marketing. Είναι η ώρα να το κάνεις πιο έξυπνα

Σε συνέχεια του προηγούμενου: Η εύκολη λύση είναι πάντα για πολλούς να κόψουν τα κονδύλια προβολής τους σε μία κρίση. Λάθος, εγκληματικό λάθος!

Είναι ακόμη πιο σημαντικό να εμφανίζεσαι μπροστά στα μάτια του πελάτη σου αυτή την περίοδο, όταν πολλοί άλλοι θα εξαφανιστούν.

Τώρα θα είναι η ώρα να πάρεις πελάτες από τον ανταγωνισμό, να κρατήσεις τους δικούς σου, να παρουσιάσεις κάτι νέο, να προβάλλεις αυτό που σου αφήνει το μεγαλύτερο κέρδος. Παράλληλα είναι η ώρα να το κάνεις αλλιώς, πιο έξυπνα.

Να ασχοληθείς σοβαρά με την προβολή της δουλειάς σου.

Εντυπωσιάζομαι από το πόσες λίγες διαφημίσεις βλέπω στο Facebook για τοπικές επιχειρήσεις…

Εντυπωσιάζομαι από την αστειότητα και το πρωτόγονο επίπεδο των περισσότερων μηνυμάτων μικρών εταιρειών, λες και είμαστε στο 1994 και ακούμε διαφήμιση σε τοπικό ραδιόφωνο.

Εντυπωσιάζομαι από το πόσο «βαρετές» είναι οι βιτρίνες των περισσότερων καταστημάτων.

Ιδέες υπάρχουν πολλές, το θέμα είναι να αποφασίσεις να ασχοληθείς με το θέμα και να αλλάξεις την εικόνα σου στην αγορά.

9. Ετοιμάσου να εκμεταλλευτείς ευκαιρίες / να κάνεις προσεκτικά ανοίγματα στο εξωτερικό

Η κρίση, κάθε κρίση, γεννάει ευκαιρίες. Πχ ο Χ πελάτης που αγόραζε προϊόντα από το εξωτερικό, ίσως τώρα δεν θα το κάνει άλλο, μιας και το μεταφορικό κόστος έγινε τεράστιο. Τον έψαξες; Του υπενθύμισες την παρουσία σου και τα προϊόντα που μπορείς να του φέρεις στην πόρτα του με μικρότερη τιμή, λόγω φθηνού μεταφορικού; Ξεσκόνισες τη λίστα με τους μη πελάτες που στο παρελθόν δεν κατάφερες να κερδίσεις;

Έψαξες και εσύ για νέους προμηθευτές, που θα έχουν στοκ και προϊόν όταν οι υπόλοιποι δεν θα έχουν τίποτε;

Μήπως να κοιτάξεις και λίγο προς τα έξω; Να διαλέξεις (με σοβαρά κριτήρια) μία – δύο χώρες και να προσπαθήσεις να αρχίσεις να κτίζεις πωλήσεις εκεί;

Έχεις παρουσία σε όλα τα κανάλια πωλήσεων στο internet, στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Πχ ελάχιστοι ξέρουν πως υπάρχει πλατφόρμα πωλήσεων σε Ρουμανία, Βουλγαρία και Ουγγαρία, με μέγεθος 10+ φορές μεγαλύτερο του skroutz, που επιτρέπει να πουλάς από την Ελλάδα προς τις χώρες αυτές με γελοία κόστη μεταφοράς και με άπειρες λύσεις από την πλευρά του, μεταφράσεις κλπ. και μία από τις γλώσσες που υποστηρίζει είναι και στα Ελληνικά.

10. Είσαι σίγουρος ότι «βγαίνεις»;

8 στους 10 Έλληνες χάνουν λεφτά από τις δουλειές τους και είτε δεν το ξέρουν, είτε το ξέρουν και κάνουν πως δεν το ξέρουν.

Η Ελλάδα έχει υψηλή φορολογία και τεράστιες δυσκολίες για το επιχειρείν, είτε με κρίση είτε χωρίς, με το κράτος να είναι συνέταιρός σου, είτε σου αρέσει αυτό είτε όχι.

Για να παραμείνεις «ζωντανός» οικονομικά θέλει πολλαπλή προσοχή αυτή τη στιγμή.

Το ξέρω στο περίπου τα έσοδα και τα έξοδα μου και όχι στο ακριβώς αυτή τη στιγμή κοστίζει πολύ.

Η κρίση έρχεται. Χρειάζεται σκέψη και διαφορετικές πράξεις.

Με όλα τα παραπάνω δεν θέλω να σου μαυρίσω την καρδιά. Να σου δώσω «τροφή» για να σκεφτείς διαφορετικά θέλω, ενόψει μίας περιόδου που θα ανατρέψει πολλά από αυτά που ξέρουμε.

Χρειάζεσαι σοβαρή καθοδήγηση για την επιχειρηματική / επενδυτική σου δραστηριότητα;

Κάθε μήνα συμβουλεύουμε επιχειρήσεις που χρειάζονται «μία out of the box προσέγγιση»

Η κρίση θα έρθει και θα είναι σκληρή, με συνδυασμό πολλών αρνητικών παραγόντων. Δεν είναι δεδομένο ότι θα πάθουν όλοι κακό από αυτή την κατάσταση. Κάποιοι θα σταθούν όρθιοι, κάποιοι θα κερδίσουν κιόλας!

Αν θέλεις να είσαι ένας από αυτούς, είναι αναγκαίο να αλλάξεις αρκετά πράγματα στη δουλειά σου, να σκεφτείς διαφορετικά και να προσαρμοστείς στα νέα δεδομένα.

Εύκολα δεν θα είναι, όμως στο χέρι σου/μας είναι να τα καταφέρουμε!

Καμία μάχη δεν έχει χαθεί πριν δοθεί, αλλά και καμία δεν κερδίζεται χωρίς προετοιμασία!

Σας περιμένω για ακόμα περισσότερα στην Ημερίδα


Θοδωρής Γεωργεδάκης

CEO




Σας προσκαλούμε στην

ημερίδα μας για επιχειρήσεις!


ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ!

Το Σάββατο 8 Οκτωβρίου διοργανώνουμε μία δωρεάν ημερίδα για επιχειρήσεις κάθε μεγέθους.

Η ημερίδα θα λάβει μέρος στο ξενοδοχείο Acropolis Hill στην Ακρόπολη.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

10:00 - 10:15 : Προσέλευση

10:15 - 10:45 : Καλωσόρισμα από τον Α. Μπογδάνο, Managing Director της AMT

10:45 - 12:00 : Ανάπτυξη σε δυσμενές περιβάλλον. Γίνεται; από τον Θ. Γεωργεδάκη, CEO της ΑΜΤ

12:00 - 12:30 : Διάλειμμα

12:30 - 13:15 : Οι προκλήσεις στη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού, από την Α.Νιάρχου, COO της ΑΜΤ

13:15 - 13:30 : Q&A

13:30 - 14:00 : Στο τέλος της εκδήλωσης θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση και ερωτήσεις/απαντήσεις

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Κλείστε τη θέση σας τώρα!



ή καλώντας στο 2106398088.

Μήπως ήρθε η ώρα να γνωριστούμε;



107 views
bottom of page